Artykuł bazuje na informacjach z historii opowiadanych przez osoby z zespołu klienta firm prawniczych.
W Polsce jest wiele przypadków, kiedy dochodzi do konieczności zaprzestania korzystania z marki – nawet po latach, od rozpoczęcia działalności, z powodu braku weryfikacji marki firmy lub produktu i późniejszej jej ochrony przez zastrzeżenie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.
Czy inna firma może zabronić Ci korzystania z Twojego własnego logo?
Zdecydowanie TAK. Do takich sytuacji dochodzi codziennie na całym świecie. Decydują się na to zarówno duże firmy takie jak: Apple, Coca-cola, Mc’Donalds oraz mniejsze podmioty, które wiedzą że dzierżą asa w rękawie. Ten moment, kiedy Twoja firma zaczyna osiągać sukcesy, a któraś z firm dopatrzy się w Twoim logo nawet niewielkiego podobieństwa do swojej marki, graficznie lub fonetycznie, jest to niemal pewne, że za pośrednictwem swojej kancelarii – zgodnie z prawem zabroni Ci (lub podejmie taką próbę) korzystania z logo Twojej firmy i jej produktów.
Błędy w ochronie marki wykorzysta konkurencja
W konkurencyjnej rzeczywistości biznesowej warto myśleć o tym, że każdy nasz błąd może zostać wykorzystany przez konkurencje. Kiedy firma rośnie w siłę i rosną jej przychody często zdarza się, że brak prewencji na początku działalności kończy się tragiczną śmiercią firmy lub przynajmniej jej marki. Właściciele żałują braku podjętych wcześniej działań i nauczeni doświadczeniem chronią markę kolejnych swoich firm. Jednak jednorazowa strata marki firmy – często idzie za tym strata całej działalności – to równocześnie strata finansowa często w wysokości kilkudziesięciu lub kilkuset tysięcy złotych.
Ochrona logotypu firmy lub produktu
Aby zapobiec takiej sytuacji, na początku tworzy się logo firmy lub produktu i rozpoczyna sprzedaż pod określoną nazwą należy udać się do prawnika zajmującego się ochroną marki. Specjalista zweryfikuje możliwość ochrony i zastrzeże znak towarowy. Zazwyczaj weryfikacja marki to jednorazowy koszt od 300 zł do 1000 zł. Istnieją także firmy, które usługę świadczą bezpłatnie. Koszt zastrzeżenia znaku towarowego razem z opłatami urzędowymi na 10 lat nie przekracza zazwyczaj trzech tysięcy złotych.