Artykuł bazuje na informacjach z historii opowiadanych przez osoby z zespołu klienta firm prawniczych.
W Polsce coraz częściej dochodzi do przypadków kradzieży marki przez wspólnika, byłego pracownika lub kontrahenta. Ten proceder nasila się z miesiąca na miesiąc, jednak wciąż jest niezauważalny dla dużej liczby przedsiębiorców.
Takiego wrogiego przejęcia można dokonać w granicach prawa, a odzyskanie praw do marki – o ile jest to możliwe – wiąże się z bardzo kosztownym procesem sądowym, często wstrzymującym codzienne funkcjonowanie firmy. Należy mówić o takich sytuacjach, jednak niewielu przedsiębiorców chce przyznawać się do popełnionych błędów – mówi Pan Andrzej, który po 4 latach działalności zamknął firmę bo przegrał spór o markę z byłym wspólnikiem.
Kto najczęściej “kradnie” markę?
Z analizy przypadków wielu spraw sądowych wynika, że takie sytuacje zdarzają się częściej niż się wydaje przedsiębiorcy – nawet między sobą – nie wspominają o powodzie zakończenia działalności. Często ze strony osób, po których najmniej byśmy się tego spodziewali: byłych pracowników, byłych wspólników, konkurentów z branży i członków rodziny. Tutaj opisujemy historie takich kradzieży.
Czy Twoja firma jest narażona na kradzież marki?
Jeżeli marka nie jest chroniona – tak. Dobrym sposobem, aby rozpocząć ochronę marki, jest udanie się do prawnika, który specjalizuje się w prawie własności intelektualnej z prośbą o sprawdzenie czy ktoś inny nie rozpoczął już procedury kradzieży Twojej marki lub czy jesteś na taką ewentualność narażony. Zazwyczaj taka konsultacja jest płatna, chociaż zdarzają się też firmy, które oferują tego typu porady za darmo.
Jak to możliwe, że można ukraść nazwę i logo firmy lub produktu?
W polskim prawie własności intelektualnej obowiązuje zasada “kto pierwszy ten lepszy”. Urząd z góry zakłada, że zgłaszający wykazuje dobrą wolę. Niestety nie zawsze się tak zdarza, a wtedy dochodzi do kradzieży marki.. Formalnie osoba, która jako pierwsza zgłosi i zastrzeże znak towarowy, może zabronić Ci korzystania z niego i znaków jemu podobnych, jednocześnie żądając odszkodowania, o które w świetle prawa naturalnie może się ubiegać. Istnieją takie sytuacje, kiedy Urząd może unieważnić ochronę, jednak jest to proces długiego i niepewnego postępowania sprzeciwowego.
Zastrzeżenie znaku towarowego najlepszą ochroną marki
Prowadząc firmę, logo oraz jej nazwa – czyli marka firmy lub jej produktów – ma dla niej znaczenie materialne, a klienci ją kojarzą i jednocześnie strata byłaby z dużą szkodą finansową dla firmy, wówczas warto traktować ochronę priorytetowo. W myśl zasady lepiej zapobiegać niż leczyć, warto znaleźć prawnika, aby zweryfikować i sprawdzić możliwość ochrony marki w Urzędzie Patentowym, zanim dojdzie do potencjalnej kradzieży i konieczności jej obrony. Są to stosunkowo niewielkie pieniądze, za które otrzymuje się pewność i bezpieczeństwo.